•  

Επιλογή ταλέντων στη Γυμναστική, πόσο σημαντική είναι;

kidsgym

Του Αντώνη Κεραμιδά

Διαβάζοντας κάθε χρόνο σχετικά με την ανίχνευση ταλέντων που καλούνται από την ΕΓΟ να κάνουν τα σωματεία μέσω των προπονητών τους, θεωρώ ότι είναι πράγματι μια καλή ευκαιρία για τo κύτταρo της γυμναστικής να μπορέσεi να διακρίνεi κάποια παιδιά με ιδιαίτερα χαρίσματα μέσα στα δημοτικά σχολεία ώστε να τα εντάξει στο αθλητικό του δυναμικό.

Βέβαια, η επιλογή ταλέντων απαιτεί ειδικευμένη γνώση και εμπειρία, ενώ ο προπονητής ή προπονήτρια που θα αναλάβει να κάνει αυτήν τη δουλειά, χρειάζεται να διακρίνεται από ιδιαίτερη σοβαρότητα, υπευθυνότητα και οργάνωτικοτητα κατά τη διάρκεια της επίσκεψης στη σχολική μονάδα.

Αρχικά, η οπτική (κατά πρώτον λόγο) επαφή με τα παιδιά θα πρέπει να γίνει στο μάθημα της Γυμναστικής ώστε να υπάρξει η πρώτη εκτίμηση για τον ανιχνευτή ταλέντων. Στη συνέχεια, αφού εντοπιστούν τα παιδιά που καλύπτουν (τυπικά τουλάχιστον) τις απαιτήσεις για τη γυμναστική, χρειάζεται να κληθούν στο γυμναστήριο του σωματείου ώστε να τους γίνουν επιπρόσθετα τεστ μιας και οι συνθήκες των σχολείων δεν προσφέρονται για τέτοιου είδους ολοκληρωμένη διαδικασία.

Η ανίχνευση λοιπόν και η επιλογή στο σχολείο είναι το πρώτο βήμα ανεύρεσης ταλέντων αλλά δεν τελειώνει εδώ η διαδικασία και δεν θα πρέπει να βιαστούμε να εντάξουμε οποιοδήποτε παιδί στο δυναμικό του σωματείου μας πριν ολοκληρωθεί η διαδικασία.

Αφού εντοπιστούν τα παιδιά που διαθέτουν τα χαρακτηριστικά ενός μελλοντικού αθλητή ή αθλήτριας, το δεύτερο βήμα είναι να πειστούν να έρθουν στο προπονητήριο του σωματείου μας. Και εδώ βρίσκεται το δεύτερο και σημαντικό κομμάτι της αποστολής μας ως ειδικευμένοι ανιχνευτές ταλέντων. Χρειάζεται να υπάρξει μια εκτενής ενημέρωση προς τα παιδιά, παρουσία του υπευθύνου καθηγητή Φυσικής Αγωγής του σχολείου σχετικά με το άθλημα και το σωματείο που εκπροσωπούμε. Δεν θα πρέπει να ξεχνάμε πως, εκείνη τη στιγμή ως προπονητές εκφράζουμε τη φιλοαοφία κάποιου κάποιο σωματείου και πως η γενικότερη παρουσία και στάση μας αντανακλά την εικόνα του.

Ουσιαστικά, αυτός που θα πρέπει να πειστεί για τη ποιότητα της παρουσίας μας, είναι ο γονέας των παιδιών ο οποίος όμως δεν παρευρίσκεται στην διαδικασία επιλογής. Έτσι, λοιπόν χρειάζεται απαραίτητα μετά το πέρας της ανίχνευσης να μοιράσουμε ειδικό έντυπο ενημερωτικό υλικό στα παιδιά το οποίο με τη σειρά τους θα μεταφέρουν στους γονείς τους. Τι θα μπορούσε ως παράδειγμα περιέχει αυτό το έντυπο;

• Τη ταυτότητα και το ιστορικό του σωματείου (ίδρυση, διεύθυνση κλπ)
• Τη δομή των τμημάτων του σωματείου (ακαδημίες, αρχάρια, αγωνιστικά τμήματα)
• Τις επιτυχίες των ομάδων του και ανάδειξη αθλητών/τριών με μεγάλες επιτυχίες
• Τα ονόματα των προπονητών/τριών και κάποια ιδιαίτερα χαρακτηριστικά αυτών
• Φωτογραφίες του προπονητηρίου
• Επιχειρήματα (προτερήματα) υπέρ της επιλογής του σωματείου ως το πλέον κατάλληλο για τα παιδιά
• Πληροφορίες για την ιστορία της Γυμναστικής για τα οφέλη της ως βάση ζωής στο μικρό παιδί και πως μπορεί να δια μορφώσει τη μετέπειτα ζωή του.
• Τον δικτυακό τόπο (αν υπάρχει) του σωματείου.

Θα αποτελούσε σημαντικό προτέρημα βέβαια, το σημερινό σωματείο στην εποχή της τεχνολογίας και της ψηφιακής επικοινωνίας να διαθέτει και δικτυακή παρουσία στο internet με δική του ιστοσελίδα (web site) και ηλεκτρονικό ταχυδρομείο προκειμένου όλα τα παραπάνω και ακόμη περισσότερα να μπορούν να βρίσκονται σε θέαση από τον κόσμο που ενδιαφέρεται να ενημερωθεί ανά πάσα στιγμή. Οι σελίδες του facebook (pages) και γενικά τα social media δρουν υποβοηθητικά προς μιας ιστοσελίδα και δεν μπορούν να αντικαταστήσουν μια οργανωμένη ιστοσελίδα.

Ποτέ δεν παρουσιάζουμε για το σωματείο μας (είτε μέσω φυλλαδίων είτε μέσω του internet) κάτι το οποίο δεν υφίσταται και ούτε υπερβάλουμε για τις υπηρεσίες και τα κατορθώματά του. Πρέπει να έχουμε κατά νου πως ο σημερινός γονέας απαιτεί ποιότητα στην ενημέρωση  ώστε να τον πείσουμε να αποφασίσει να επιλέξει το δικό μας σωματείο για το αθλητικό μέλλον τού παιδιού του.

Είναι σημαντικό να γνωρίζουμε πως η επιβίωση του σημερινού σωματείου εξαρτάται από την ικανότητα προσαρμογης του στην πρόοδο και τις αλλαγές της κοινωνίας. Απαιτείται η διοίκησή του να λαμβάνει σοβαρά υπόψη το στάτους της σύγχρονης οικογένειας και τις απαιτήσεις της ώστε αυτή να εμπιστευτεί το μονάκριβο παιδί της στα «χέρια» ενός σύγχρονου σωματείου. Και όπως γίνεται αντιληπτό, τα ίδια τα μέλη της διοίκησης χρειάζεται να κατανοήσουν την ανάγκη μιας τέτοιας σοβαρής διαδικασίας. Διότι τα μεγάλα δράματα στον πρωταθλητισμό ξεκινούν από τη στιγμή που τα σωματεία στο βωμό της συνδρομής, μεταλλάσσουν τον ρόλο τους βαπτίζοντος το κάθε παιδί "αγωνιστικό", την ίδια στιγμή που το αυτό δεν έχει τις ικανότητες για κάτι τέτοιο. Η εκπαίδευση των παιδιών στη γυμναστική, προϋποθέτει εκπαίδευση των ανθρώπων που διοικούν ένα σωματείο προκειμένου να αντιλαμβάνονται στο μέτρο του δυνατού την ουσία του πρωταθλητισμού.


  • Αντώνης Κεραμιδάς
  • O Αντώνης Κεραμιδάς είναι φωτογράφος χορού και γυμναστικής, πρώην αθλητής και ομοσπονδιακός προπονητής Ενόργανης Γυμναστικής ανδρών, εκπαιδευτικός Φυσικής Αγωγής και κάτοχος μεταπτυχιακού διπλώματος στη Διοίκηση Επιχειρήσεων (ΜΒΑ). Αρθρογραφεί και σχολιάζει πάνω σε θέματα που άπτονται της εξέλιξης της Γυμναστικής σε τεχνικό και διοικητικό επίπεδο.