•  

Ευρωπαϊκό πρωτάθλημα 2021: μία ανασκόπηση στον αγώνα των γυναικών

greekgirlsΤης Χριστίνας Φιλιππάκη

Το Ευρωπαϊκό πρωτάθλημα της Βασιλείας τα είχε όλα: δυνατές συγκινήσεις, μεγάλες ανατροπές, ανερχόμενα αστέρια, επιστροφές βετεράνων. Ας ρίξουμε λοιπόν μια ματιά στις καλύτερες στιγμές του πρώτου μεγάλου διεθνούς αγώνα αυτής της περίεργης Ολυμπιακής χρονιάς.

Η μάχη για την Ολυμπιακή πρόκριση

Η φάση των προκριματικών αποτελούσε μία από τις τελευταίες ευκαιρίες των αθλητριών να κερδίσουν την ατομική πρόκριση για το Τόκυο και οι Ρωσίδες, οι Αγγλίδες, οι Ιταλίδες και οι Ρουμάνες αθλήτριες ήρθαν στο ταπί έτοιμες για πόλεμο. Η δεκαεφτάχρονη Ρωσίδα Βλαντισλάβα Ουράζοβα απέδειξε ότι αποτελεί απειλή στο σύνθετο ατομικό, εξασφαλίζοντας ένα σημαντικό προβάδισμα έναντι των αντιπάλων της, χάρη στο δυναμικό γιουρτσένκο της με διπλή πιρουέτα και το υπέροχο κλασικό ρωσικό της πρόγραμμα στο δίζυγο. Οι μοναδικές αθλήτριες που κατάφεραν να την κερδίσουν ήταν οι συναθλήτριές της, Λιστούνοβα και Μενλίκοβα. Ως αποτέλεσμα, η πρώτη ατομική Ολυμπιακή πρόκριση πήγε στην ομάδα της Ρωσίας. Η Ιταλίδα Μαρτίνα Μάγγιο και η Βρετανή Aμελί Μόργκαν έδωσαν μία συναρπαστική μάχη για τo δεύτερο εισιτήριο για το Τόκιο. Η Μόργκαν, που αναγκάστηκε να μειώσει τη δυσκολία της στο άλμα και το έδαφος λόγω τραυματισμών, ήταν εξαιρετική στο δίζυγο και τη δοκό ισορροπίας, ενώ η Μάγγιο, που εντυπωσίασε με την ευλυγισία και την εκφραστικοτητα της, ξεχώρισε στη δοκό και το έδαφος, κερδίζοντας έτσι την υψηλότερη βαθμολογία. Οι δύο αθλήτριες μπορεί να μην κέρδισαν την Ολυμπιακή πρόκριση (μιας και ηττήθηκαν από τη Γιορτνάκε, που αγωνίστηκε στο επόμενο γκρουπ), αλλά κατάφεραν να αποδείξουν ότι είναι άξιες υποψήφιες για την Ολυμπιακή ομάδα των χωρών τους. Αυτό είναι ιδιαίτερα σημαντικό, μιας και έως τώρα δεν είχαν την ευκαιρία να δείξουν τι αξιζουν, η πρώτη λόγω της νεαρής ηλικίας της και η δεύτερη εξαιτίας των τραυματισμών της.

Το δεύτερο εισιτήριο για το Τόκιο πήγε στη Ρουμάνα Λαρίσα Γιορντάκε, που αγωνίστηκε υπό δύσκολες συνθήκες, μιας και υπέφερε από μία μόλυνση των νεφρών. Η Λαρίσα ξεκίνησε με μία πτώση στη δοκό, αλλά συνέχισε με σταθερά (αν και σίγουρα όχι άψογα) προγράμματα στα άλλα τρία όργανα και τελικά, το εξαιρετικό επίπεδο δυσκολίας της (μαλόνει + χίντορφ στο δίζυγο, συσπειρωτικό σάλτο με περιστροφή και έξοδος με τριπλή πιρουέτα στη δοκό, τσουκαχάρα και τριπλή πιρουέτα στο έδαφος) επικράτησε έναντι της σταθερότερης εκτέλεσης της Μάγγιο. Δυστυχώς, δεν είχε καν την ευκαιρία να γιορτάσει την επιτυχία της και να διεκδικήσει μετάλλια στους τελικούς, μιας και μεταφέρθηκε στο νοσοκομείο αμέσως μετά το πέρας των προκριματικών. Όμως, αυτό που έχει σημασία είναι ότι κατάφερε να εξασφαλίσει τη συμμετοχή της στους Ολυμπιακούς Αγώνες. Στα περίπου δέκα χρόνια που ακολουθώ το άθλημα, δεν έχω ξαναδεί τόσους πολλούς φιλάθλους απ’ όλον τον κόσμο να ενώνονται για να υποστηρίξουν μία αθλήτρια, όπως συνέβη στην περίπτωση της Γιορτνάκε. Και πώς είναι δυνατόν να μην την υποστηρίξει κανείς μετά απ’ όλα όσα έχει περάσει; Για τρία χρόνια, η Λαρίσα έμεινε εκτός του γυμναστηρίου λόγω τραυματισμών κι έβλεπε την ένδοξη γυμναστική παράδοση της χώρας της να καταρρέει. Τώρα, θα έχει μια ακόμα ευκαιρία να επαναφέρει τη Ρουμανία στο Ολυμπιακό βάθρο.

Σύνθετο ατομικό

Η δεκαπεντάχρονη Ρωσίδα Βικτόρια Λιστούνοβα έκλεψε την παράσταση κατά τον τελικό του σύνθετου ατομικού, δείχνοντας εξαιρετικό επίπεδο δυσκολίας και εκπληκτική ψυχραιμία παρά την παντελή έλλειψη εμπειρία της. Έχασε κάποια δέκατα εξαιτίας μιας χαμηλή προσγείωσης στο διπλό τεντωμένο σάλτο της και της τεχνικής της στο γιουρτσένκο με διπλή πιρουέτα, αλλά ήταν υπέροχη στο δίζυγο (κόμοβα + ρίκνα, πακ + τσάο ½) και παρουσίασε το καλύτερο πρόγραμμα δοκού (τριπλή πιρουέτα, χειροκυβίστηση + μπροστινό σάλτο) σε όλο το πρωτάθλημα. Η Βικτόρια έχει ήδη ανακηρυχθεί από πολλούς ως το μέλλον της Ρωσικής γυμναστικής και δεν είναι δύσκολο να δούμε το γιατί. Είναι μία πραγματικά ξεχωριστή αθλήτρια με ιδιαίτερη χάρη, ευλυγισία και προσωπικότητα, και δεν έχει κανένα αδύναμο όργανο. Μέχρι πέρυσι, πίστευε ότι η ηλικία της δε θα της επέτρεπε να συμμετάσχει στο Τόκυο. Τώρα, έχει την ευκαιρία να αγωνιστεί στη μεγαλύτερη σκηνή του κόσμου και φαίνεται έτοιμη να την αρπάξει. Στο δεύτερο σκαλί του βάθρου, ανέβηκε στη δεύτερη εκπρόσωπο της Ρωσίας, Αγγελίνα Μελνίκοβα. Η πιο έμπειρη αθλήτρια της ρωσικής αποστολής είχε μία κακή μέρα, μιας και σημείωσε πτώσης στο δίζυγο και τη δοκό ισορροπίας, αλλά έμεινε εντός συναγωνισμού χάρη στο υψηλό επίπεδο δυσκολία της. Τέλος, στην τρίτη θέση βρέθηκε η ανερχόμενη Βρετανή Τζέσικα Γκαντίροβα, που εντυπωσίασε στο άλμα και τις ασκήσεις εδάφους έδαφος. Κατά τη γνώμη μου, οι βαθμολογίες της Μελνίκοβα ήταν λίγο υψηλότερες απ’ ότι θα έπρεπε και η Γκαντίροβα θα έπρεπε να είχε κερδίσει το ασημένιο μετάλλιο, παρά το συγκριτικά χαμηλό επίπεδο δυσκολίας της στο δίζυγο. Φυσικά, αυτό δεν υποτιμά το εξαιρετικό ταλέντο της Μελνίκοβα, που είναι μεγάλο φαβορί όχι μόνο στο Ευρωπαϊκό, αλλά και στο παγκόσμιο επίπεδο, όταν έχει επιτυχημένους αγώνες.

Τελικοί οργάνων

Άλμα

Η πρώτη χρυσή πρωταθλήτρια των τελικών οργάνων ήταν ο θρύλος της Ελβετικής γυμναστικής, Τζούλια Στάινγκρουμπερ, που κατέκτησε τον τέταρτο ευρωπαϊκό της τίτλο στο άλμα. Η Στάινγκρουμπερ ήταν η αδιαμφισβήτητη νικήτρια, μιας και έδειξε ένα από τα καλύτερα ρούντι (μπροστινή χειροκυβίστηση με 1.5 πιρουέτα) της καριέρας της και ένα σταθερό γιουρτσένκο με διπλή πιρουέτα, ξεπερνώντας έτσι τις αντιπάλους της τόσο στη δυσκολία, όσο και στην εκτέλεση. Το ασημένιο και το χάλκινο μετάλλιο κέρδισαν η Γκαντίροβα και η Μελνίκοβα αντίστοιχα. Η Γκαντίροβα διαθέτει εξαιρετική δύναμη και εκρηκτικότητα στο συγκεκριμένο όργανο και θα είναι σίγουρα μια μεγάλη απειλή για μελλοντικούς τελικούς, όταν καταφέρει να αυξήσει τη δυσκολία της ή να ελέγξει λίγο καλύτερα τις προσγειώσεις της.

Δίζυγο

Υπό την απουσία των φαβορί Νίνα Ντερβέλ (Βέλγιο), Μπέκυ Ντάουνι (Μ. Βρετανία) και Μελανί Ντε Χεσούς Ντος Σάντος (Γαλλία, πτώση στα προκριματικά), ο τελικός του διζύγου ήταν ρωσική υπόθεση. η Μελνίκοβα επανήλθε δυναμικά μετά την πτώση στον τελικού του σύνθετου και κέρδισε το χρυσό μετάλλιο, ενώ η Ουράζοβα αρκέστηκε στο ασημένιο. Και οι δύο αθλήτριες παρουσίασαν κλασικά ρωσικά προγράμματα, που περιλάμβαναν εντυπωσιακούς συνδυασμούς κόμοβα 2 + πακ + βαν λούεν και πετάγματα γέιγκερ. Στο τρίτο σκαλί του βάθρου βρέθηκε η ανερχόμενη Βρετανή Αμελί Μοργκάν χάρη στη σταθερότητα και την άρτια εκτέλεσή της. Μεγάλη απογοήτευση προκάλεσαν δύο πτώσεις από μεγάλα φαβορί. Η πρώτη ήταν από την Άνα Φιλίπα Μάρτινς (Πορτογαλία), που εκτελεί ένα πρωτότυπο χίντορφ ½ και έγραψε ιστορία ούσα η πρώτη αθλήτρια της χώρας της που προκρίθηκε ποτέ σε ευρωπαϊκό τελικό οργνάνων. Τη δεύτερη πτώση είχε η Γερμανίδα χάλκινη παγκόσμια πρωταθλήτρια Ελίσαβετ Σάιτζ. Στο σημείο αυτό, αξίζει να αναφερθεί ότι καθ’ όλη τη διάρκεια του αγώνα, η Γερμανίδες αθλήτριες επέλεξαν να φορέσουν ολόσωμες φόρμες και όχι κορμάκια, θέλοντας έτσι να δείξουν ότι η κάθε αθλήτρια έχει το δικαίωμα να επιλέξει την αμφίεση που την κάνει να νιώθει άνετα, ακόμη κι αν αυτή είναι διαφορετική από αυτό που βλέπουμε συνήθως στο άθλημα.

Δοκός

Ο τελικός της δοκού ισορροπίας είναι πάντα επισοδειακός και η Βασιλεία δεν αποτέλεσε εξαίρεση. Για πρώτη φορά στη μακροχρόνια καριέρα τους, οι δίδυμες αδερφές Βέβερς, από την Ολλανδία, αγωνίστηκαν στον ίδιο διεθνή τελικό. Δυστυχώς, το όνειρό τους να σταθούν στο ίδιο βάθρο δεν έγινε πραγματικότητα εξαιτίας μιας πτώσης από την Λιέκε. Όμως, η Ολυμπιακή πρωταθλήτρια Σάνε Βέβερς έκοψε την ανάσα με την επώνυμη διπλή πιρουέτα της και κέρδισε το ασημένιο μετάλλιο. Η πίεση ήταν μεγάλη για το αστέρι της γαλλικής γυμναστικής Μελανί Ντε Χεσούς Ντος Σάντος που ήταν αποφασισμένη να κερδίσει ένα μετάλλιο στον μοναδικό τελικό στον οποίο προκρίθηκε. Η Μελανί έδειξε εξαιρετικές ακροβατικές ασκήσεις (τεντωμένο σάλτο, μπροστινό σάλτο σε δίπλωση), τέλειωσε το πρόγραμμά της με μία ολοκαίνουργια έξοδο τσουκαχάρα και κέρδισε το χρυσό, αφήνοντας πίσω της την Ολυμπιακή πρωταθλήτρια. Το βάθρο συμπληρώθηκε με την Αναστασία Μπατσίνσκα, που εξέπληξε τους πάντες καταφέρνοντας να κερδίσει το χάλκινο μετάλλιο παρόλο που δεν ήταν παρά η δεύτερη αναπληρωματική για τον τελικό. Η δεκαοχτάχρονη Ουκρανή άδραξε την ευκαιρία που της δόθηκε μετά την απόσυρση των Γιορντάκε και Κουλέσζα και είχε ένα από τα καλύτερα προγράμματα της καριέρας της, καταφέρνοντας έτσι να επικρατήσει έναντι των φαβορί που είχαν αστάθειες και θυμίζοντάς μας ότι η Ουκρανία κυριάρχησε στο παράξενο αυτό Ευρωπαϊκό του Δεκεμβρίου.

Έδαφος

Ο τελικός του εδάφους ήταν ίσως η πιο δύσκολη στιγμή του πρωταθλήματος, μιας και είδαμε πολλα λάθη και προβληματικές προσγειώσεις. Αυτό ίσως δικαιολογείται από το γεγονός ότι για πολλές αθλήτριες ήταν η τέταρτη συνεχόμενη μέρα του αγώνα μετά από μήνες απουσίας από τη διεθνή σκηνή. Η μοναδική αθλήτρια που πραγματικά έδειξε τον καλύτερο εαυτό της ήταν η Βρετανή Τζέσικα Γκαντίροβα, η οποία εντυπωσίασε με τις δύσκολες ακροβατικές ασκήσεις της (σίλιβας, διπλό τεντωμένο σάλτο) και την όμορφη, εκφραστική χορογραφία της, κερδίζοντας έτσι το τρίτο Ευρωπαϊκό της μετάλλιο, που αυτή τη φορά ήταν χρυσό. Το επίτευγμα αυτό είναι εξαιρετικό για τη νεαρή αθλήτρια που μέχρι τώρα βρισκόταν υπό τη σκιά της δίδυμης αδερφής της, Τζέννιφερ και δε θεωρούταν φαβορί για την Ολυμπιακή ομάδα της χώρας της. Μέσα σε τέσσερις μέρες, η Τζέσικα κατάφερε να αλλάξει τα δεδομένα για τη Βρετανική γυμναστική και είναι πια μία από τις δυνατότερες υποψήφιες για την ομάδα του Τόκυο. Μάλιστα, οι φίλοι της γυμναστικής ήδη προβλέπουν ότι η ομάδα της Μεγάλης Βρετανίας ίσως αποτελείται από δύο μόνο οικογένειες: τις αδελφές Ντάουνι και τις αδελφές Γκαντίροβα. Το ασημένιο μετάλλιο κατέκτησε η Αγγελίνα Μελνίκοβα, που είχε κάποια λάθη στις στροφές και τις προσγειώσεις της, ενώ το χάλκινο πήγε στην εξαιρετική Ιταλίδα βετεράνο Βανέσα Φερράρι, που έχασε το χρυσό εξαιτίας μιας χαμηλής προσγείωσης στο σίλιβάς της.

Η ελληνική ομάδα

Οι βαθμολογίες που έλαβαν οι Ελληνίδες αθλήτριες δεν ήταν ιδανικές. Όμως, οι χαμηλές βαθμολογίες δεν αντανακλούν πάντα την ομορφιά που κάνει την ενόργανη γυμναστική τόσο ιδιαίτερη. Δυστυχώς, η Ευρωπαϊκή γυμναστική ομοσπονδία δεν παρείχε βίντεο με τα προγράμματα όλων των αθλητριών από τα προκριματικά. Ως αποτέλεσμα, δεν καταφέραμε να δούμε όλες τις προσπάθειες των αθλητριών μας. Όμως, αυτά που είδαμε σίγουρα ήταν αντάξια των προσδοκιών μας. Πιο συγκεκριμένα, η ελληνική αποστολή είχε μία πολύ καλή εμφάνιση στο έδαφος, όπου παρουσίασε όμορφα εκτελεσμένα και χορογραφημένα προγράμματα. Η Αργυρώ Αφράτη είχε μια εξαιρετική εμφάνιση, έδειξε πολύ καλό έλεγχο σε όλες τις προσγειώσεις της και εντυπωσίασε με το ύψος στο τσουκαχάρα της, αλλά και με την εκτέλεσή της στο συνδυασμό του συσπειρωτικού μπροστινού σάλτο με το σάλτο με 2.5 περιστροφές. Η Ελβίρα Κατσάλη είχε κάποια λαθάκια στις προσγειώσεις της (χαμηλή προσγείωση στο διπλό σάλτο, βήμα εκτός ταπί στο μπροστινό σάλτο με περιστροφή), αλλά ξεχώρισε για την υπέροχη, δραματική χορογραφία της και την καλλιτεχνικότητά της και ο ρυθμός, το ρελεβέ και το μέμμελ της ήταν μαγικά. Εξίσου απολαυστική ήταν και η Χρύσα Μπαλάμη που έδειξε ένα άρτια εκτελεσμένο διπλό συσπειρωτικό σάλτο, δύο υπέροχες διπλές στροφές (μέμμελ, διπλή στροφή με το πόδι στο οριζόντιο) και σταθερές προσγειώσεις, ενώ παράλληλα τράβηξε τα βλέμματα με την εκφραστικοτητα και τη ρευστότητα των κινήσεων της.

Τέλος, ιδιαίτερα θετικές εντυπώσεις άφησε η Μαγδαληνή Τσιώρη. Η δεκαεφτάχρονη αθλήτρια ξεχώρισε για το εξαιρετικό ύψος των διπλών σάλτων της, τον εξαιρετικό συνδυασμό 2.5 περιστροφών με μπροστινό συσπειρωτικό σάλτο και τη δυναμική παρουσία της στο έδαφος. Η δύναμη των ακροβατικών της ασκήσεων δίνουν την εντύπωση ότι δε θα έχει πρόβλημα να αυξήσει τη δυσκολία της στο μέλλον. Είχε κάποιες αστάθειες στη δοκό, αλλά πάλεψε μέχρι τέλους και έκλεισε το πρόγραμμά της με ένα ιδιαίτερα δυναμικό διπλό συσπειρωτικό σάλτο. Όμως, το όργανο στο οποίο με εντυπωσίασε περισσότερο ήταν το δίζυγο. Δυστυχώς, είχε μία πτώση και μία πολύ χαμηλή προσγείωση που έβλαψαν τη βαθμολογ ία της, αλλά το επίπεδο δυσκολίας που έδειξε ήταν εξαιρετικό. Το πρόγραμμά της περιλαμβάνει μεταξύ άλλων ένα συνδυασμό μαλόνει + τκατσεβ (D + D 0.2 μπόνους), ένα εξαιρετικά δύσκολο πέταγμα ντάουνι (F) σε συνδυασμό με ένα πακ σάλτο (D) και ένα υπέροχα εκτελεσμένο γέιγκερ στη δίπλωση, κερδίζοντας έτσι συντελεστή δυσκολίας 6.1, αν όλα πάνε καλά. Αυτό είναι ιδιαίτερα εντυπωσιακό αν αναλογιστεί κανείς ότι οι πρωταθλήτριες του διζύγου στη Βασιλεία είχαν συντελεστές δυσκολίας 6.2, 6.1 και 5.8 αντίστοιχα. Φυσικά, η δυσκολία δεν είναι το παν και η Μαγδαληνή θα πρέπει να βελτιώσει την εκτέλεση και τη σταθερότητα του προγράμματός της, ώστε να καταφέρει να διακριθεί. Όμως, το υψηλό επίπεδο δυσκολίας της σίγουρα δείχνει εξαιρετικό ταλέντο. Με το δυνατό γιουρτσένκο με μονή περιστροφή στο άλμα, τον υψηλό συντελεστή δυσκολίας της στο δίζυγο, τη σταθερότητά της στη δοκό και τις δυναμικές ακροβατικές της ασκήσεις στο έδαφος, η Μαγδαληνή είναι μία από τις πιο υποσχόμενες αθλήτριες σύνθετου ατομικού που έχουμε δει στη χώρα μας εδώ και χρόνια. Ελπίζουμε ότι θα καταφέρει να μείνει υγιής και θα συνεχίσει να βελτιώνεται, ώστε να καταφέρει την επιτυχία που της αξίζει.


  • Χριστίνα Φιλιππάκη
  • Η Χριστίνα Φιλιππάκη είναι φοιτήτρια του τμήματος φιλολογίας του Εθνικού και Καποδιστριακού Πανεπιστημίου Αθηνών. Παρόλο που η εμπειρία της ως αθλήτρια ενόργανης γυμναστικής περιορίστηκε στο ερασιτεχνικό επίπεδο κατά τα μαθητικά της χρόνια, δεν έπαψε ποτέ να παρακολουθεί ανελλιπώς το άθλημα και να ενημερώνεται διαρκώς για τις εξελίξεις του. Η επιθυμία της να μοιραστεί την αγάπη και τις γνώσεις της για τη γυμναστική την οδήγησε στην ενεργή συμμετοχή στη διαδικτυακή κοινότητα φιλάθλων της γυμναστικής και τη συγγραφή σχετικών άρθρων. Στο παρελθόν, έχει συνεισφέρει σε αγγλόφωνες ιστοσελίδες και συνεργάζεται με το gymnast.gr από το καλοκαίρι του 2016..

adonis dance art banner