•  

Η γυμναστική σε καραντίνα. Πως να μείνουμε σε φόρμα

rgbalΤης Άννας Ιλίνας

Δυστυχώς η φετινή χρονιά είναι εξαιρετικά δύσκολη για όλους μας, και ακόμα πιο πολύ για τους αθλητές και αθλήτριες. Ακυρώνονται, μεταφέρονται αγώνες και κλείνουν τα γήπεδα.

Πώς σε αυτές τις δύσκολες συνθήκες να μείνουμε σε φόρμα; Υπάρχουν αθλήματα που είναι πιο εύκολο να διατηρηθούν σε φόρμα οι αθλητές, υπάρχουν όμως και τα σύνθετα, όπως η συγχρονισμένη κολύμβηση, η ενόργανη γυμναστική, το καλλιτεχνικό πατινάζ και η ρυθμική γυμναστική. Το κοινό που έχουν αυτά τα αθλήματα εκτός από την ειδική φυσική κατάσταση είναι το μπαλέτο που κάνουν στα πλαίσια του αθλήματος. Το κάθε άθλημα με τον δικό του τρόπο, αλλά είναι κάτι το οποίο είναι απαραίτητο και δεν μπορεί να μείνει πίσω.

Το ερώτημα είναι όμως, τί μπορούν και τί πρέπει να κάνουν οι αθλήτριες και οι αθλητές αυτή την περίοδο; Το πρώτο και το σημαντικότερο είναι να μείνουν σε στενή επαφή με τους προπονητές τους και τις/τους καθηγήτριες/τες μπαλέτου. Με τα σύγχρονα μέσα επικοινωνίας είναι πλέον εύκολο να το κάνουμε. Μόνο με τις οδηγίες των ειδικών μπορεί να γίνει σωστή δουλειά με ασφάλεια και συνέπεια. Κάθε δασκάλα και προπονήτρια, έχει το πρόγραμμα για πώς να παραδώσουν και να δουλέψουν την ύλη. Ξέρουν τα παιδιά τους, τα αδύναμα σημεία τους και επιλέγουν τον τρόπο με τον οποίο μπορεί να λειτουργήσει καλύτερα και να φέρει τα πιο σίγουρα θετικά αποτελέσματα το κάθε παιδί.

Όπως έχω γράψει στο προηγούμενο άρθρο, κανείς δεν μπορεί να κάνει τις ασκήσεις μπαλέτου μόνος του και να δει – να διορθώσει τα λάθη του, γι΄ αυτό ακόμα και οι μεγαλύτεροι αθλητές ή οι χορευτές του κόσμου, έχουν τους προπονητές και τις προπονήτριές τους δίπλα τους.

Αν όμως υπάρχει κάποιος αντικειμενικός παράγοντας που εμποδίζει το παιδί να έχει την επικοινωνία με τις δασκάλες του, τι μπορεί να κάνει το παιδί μόνο του, χωρίς να βλάψει τον εαυτό του; Η απάντηση είναι μόνο τις βασικές ασκήσεις σε καθαρή μορφή, π.χ. Demi plie και battement tendu, με προϋπόθεση ότι το παιδί σίγουρα ξέρει την σωστή τους τεχνική.

img

Απαγορευτικό είναι να ακολουθεί τα βίντεο στο YouToube, (εκτός και αν τα έχει δώσει η δασκάλα). Απαγορεύεται για πολλούς λόγους μερικοί από αυτούς είναι:

1. Υπάρχουν πολλά συστήματα μπαλέτου, και κάθε σύστημα έχει τις διαφορές του με το άλλο, αυτό είναι κάτι που εκτός από την σύγχυση στο κεφάλι του παιδιού μπορεί να φέρει και τον τραυματισμό.
2. Οι ασκήσεις ή η ταχύτητά τους, ακόμα και η σύνθεση μπορούν να είναι ακατάλληλα για την ηλικία και την μυοσκελετική σύνθεση και φυσική κατάσταση του κάθε παιδιού. Αυτό μπορεί να φέρει απογοήτευση στην αθλήτρια και τραυματισμό.
3. Λάθος εκτέλεση ασκήσεων που θα εδραιωθούν στο σώμα, και μετά θα είναι πολύ δύσκολο η αθλήτρια να μάθει τον σωστό τρόπο.
4. Τα περισσότερα από τα βίντεο δεν είναι στην ελληνική γλώσσα κάτι το οποίο δεν βοηθάει στην κατανόηση των ασκήσεων, και μπορεί να φέρει αποτελέσματα αντίθετα από τα αναμενόμενα.

Την μέθοδο αυτοδιδασκαλείας μπαλέτου από το YouToube, για ένα παιδί, μπορώ να το συγκρίνω μόνο με τις περιπτώσεις αυτοθεραπείας με αντιβίωση και κανείς νοήμων άνθρωπος δεν θα το κάνει. Για να θεραπευτούμε ζητάμε την γνώμη του ειδικού, το ίδιο ισχύ και για το μπαλέτο.

Παρά τις δυσκολίες, υπάρχουν και πολλά πλεονεκτήματα αυτόν τον καιρό. Το πιο σημαντικό είναι ο χρόνος. Δεν υπάρχει πίεση χρόνου όπως είναι στην προπόνηση και μπορούμε να αφιερώσουμε χρόνο σε πράγματα που δεν προλαβαίνουμε συνήθως, όπως να διορθώσουμε γραμμές, να βελτιώσουμε την τεχνική όσον αφορά τις ασκήσεις, να μάθουμε νέα πράγματα, και γενικώς να υπάρχει περισσότερη ποικιλία στο μάθημα, κάτι το οποίο δεν μπορεί να γίνει σε καθημερινή βάση και υπό τις κανονικές συνθήκες. Δεν θα μπω στις λεπτομέρειες, που σίγουρα θα ξέρουν οι δασκάλες χορού, και θα κουράσουν τον αναγνώστη μας.

Δεν μπορώ να κλείσω χωρίς να πω δυο λόγια για τους γονείς που αυτή την δύσκολη στιγμή προσπαθούν να τα βγάλουν εις πέρας την καθημερινότητα και να υποστηρίξουν τις αθλήτριες και τους αθλητές τους. Το μόνο που πρέπει να θυμάστε αυτή την στιγμή είναι πως για το δικό σας παιδί είστε γονείς, αυτός είναι ο ρόλος σας. Δεν μπορούμε να είμαστε ψυχολόγοι, δάσκαλοι και προπονητές για τα δικά μας παιδιά, μπορούμε όμως να είμαστε στοργικοί, συναισθηματικοί και διαθέσιμοι να περάσουμε ποιοτικό χρόνο μαζί τους για να γεμίσουν τις "μπαταρίες" τους ώστε να μπορούν με την σειρά τους να ανταποκριθούν καλά στις απαιτήσεις της σύγχρονης πραγματικότητας.


  • Άννα Ιλίνα
  • Η Άννα Ιλίνα είναι Kαθηγήτρια χορού και χορεύτρια, απόφοιτη του ΕΚΠΑ, τμήματος ΦΠΨ με ειδίκευση στην Ψυχολογία, τελειόφοιτη μεταπτυχιακή φοιτήτρια του τμήματος χορογραφίας του πανεπιστημίου Δοστογιέβσκι (Ρωσία), πρώην αθλήτρια ρυθμικής γυμναστικής. Ως χορεύτρια συμμετείχε σε παραστάσεις όπως «Καρυοθραύστης», «Ωραία Κοιμώμενη». Συνεργάζεται ως αρθογράφος με το gymnast.gr από το 2018


adonis dance art banner