•  

Συναισθηματική σταθερότητα του προπονητή. Πόσο σημαντική είναι;

proponitisΤου Αντώνη Κεραμιδά

Πολλές φορές έχω αναφερθεί την σημαντική παρουσία του προπονητή της γυμναστικής, ενός ανθρώπου που συνήθως δεν λαμβάνει την αναγνώριση που του αρμόζει σε ένα αθλητικό περιβάλλον όπως έχει διαμορφωθεί.

Σε ένα περιβάλλον όπου ο ρόλος του συχνά απαξιώνεται και υποτιμάται και οι γνώσεις του δεν ακτινοβολούν την σιγουριά που απαιτείται με δική του ευθύνη όμως πολλές φορές. Το γιατί, είναι θέμα που δεν είναι επί του παρόντος. Όπως και νάχει, ανεξάρτητα από τo πως αντιμετωπίζεται, ο προπονητής οφείλει να βρίσκεται στη πρώτη γραμμή της γνώσης και της συνεχούς αυτοβελτίωσης σε ένα περιβάλλον όπου η ουσία του έργου του έχει να κάνει με τον ανθρώπινο παράγοντα τον οποίο διαμορφώνει αθλητικά και υπαρξιακά.

Μια από τις σημαντικές δεξιότητες του προπονητή και γενικά του ανθρώπου που αναλαμβάνει τον ρόλου του δασκάλου απέναντι σε νέα παιδιά που διαμορφώνουν την αθλητική και όχι μόνον παιδεία τους, είναι η ικανότητά του να μπορεί να ελέγχει και να χαλιναγωγεί τον εσωτερικό του κόσμο. Τα προσωπικά, ή κάθε είδους προβλήματα που ταλαιπωρούν τη σκέψη του, μπορούν να αποτελέσουν τροχοπέδη στη δουλειά του και στην πρόοδο της αθλητικής παιδείας των αθλητών του.

Από τον βαθμό ελέγχου της συναισθηματικής διάθεσης του προπονητή μέσα στο περιβάλλον εργασίας εξαρτάται και η ποιότητα μετάδοσης της γνώσης στους αθλητές, αφού, σημασία δεν έχουν μόνο αυτά που εκπορεύονται από το στόμα του, αλλά κυρίως ΠΩΣ εκπορεύονται. Και όταν λέω «ΠΩΣ», εννοώ την ένταση του λόγου και τη γλώσσα του σώματος η οποία «προδίδει» εύκολα τη ψυχική του κατάσταση. Τα παιδιά μπορεί να είναι παιδιά, αλλά αυτό δεν περιορίζει, την εντυπωσιακή ικανότητα της διαίσθησης τους απέναντι στους ενήλικες, είτε είναι γονείς είτε δάσκαλοι. Αντιλαμβάνονται τα πάντα, αισθάνονται πολλά και πράττουν ανάλογα. Η αδυναμία του προπονητή να κατανοήσει αυτή την ικανότητα των αθλητών, σηματοδοτεί την απομόνωση του, και τη δημιουργία προβληματικής ατμόσφαιρας στην ομάδα. Όσο πιο αναστατωμένος και ασταθής βρίσκεται συναισθηματικά, τόσο πιο εύκολα εξωτερικεύει τον «κακό του εαυτό» και τα προβλήματα του στα παιδιά, υπονομεύοντας την αυτοπεποίθηση τους.  Διότι, ως γνωστό, το βασικό δομικό στοιχείο της αυτοπεποίθησης του παιδιού, βρίσκεται στη σταθερή συμπεριφορά του δασκάλου η οποία θα πρέπει να ακτινοβολεί ασφάλεια και σιγουριά σε όσα προσπαθεί να μεταδώσει. Ότι ισχύει και σε ένα οικογενειακό περιβάλλον δηλαδή, αφού και η σχέση αθλητή –προπονητή είναι και αυτή σχέση οικογένειας (και πολύ δυνατή μάλιστα).

Βέβαια, αν το περιβάλλον μέσα στο οποίο επιτελείται το προπονητικό έργο είναι άκρως εποπτευόμενο, στηριζόμενο σε κανόνες και αθλητικές αρχές, δύσκολα ο προπονητής θα εκτραπεί από την προπονητική δεοντολογία. Αλλά, κακά τα ψέματα. Η απόδοση του προπονητικού έργου δεν μπορεί να βασίζεται σε μονο σε κανόνες και μπαμπούλες. Η προσωπική, συνειδητή μας επιλογή για ότι ορθά πράττουμε είναι αυτή που καθορίζει τη ποιότητα της δουλειάς μας και «ικανή» να φωτίζει με λάμψη τα χαμόγελα των αθλητών ανεξαρτήτως αθλητικού επιπέδου και απόδοσης μεταλλίων. Διότι η συνείδηση είναι αληθινή και ως τέτοια, μεταφέρει την ουσία του σημαντικού μας έργου στις ευαίσθητες παιδικές ψυχές.

Η πρόοδος των αθλητών μας, αθλητική - κοινωνική, δεν βασίζεται μόνον στη γνώση της τέχνης της γυμναστικής, αλλά στον δια βίου στοχασμό και στη βελτίωση του εαυτού μας μέχρι να γίνουμε κυρίαρχοι των σκέψεών μας, κάτι που σηματοδοτεί την ελευθερία μας. Αν ως τεχνικοί, παραμερίσουμε τον διαρκή αγώνα με τον εαυτό μας και περιοριστούμε σε αυτόν των ...μεταλλίων, τότε αγωνιζόμαστε προς λάθος κατεύθυνση.

Και όπως λέει ο Στωικός φιλόσοφος Επίκτητος: "Να γυμνάζεσαι λοιπόν σε παρακαλώ. Σ΄αυτό που αποβλέπουν όλοι οι συλλογισμοί σου, οι ασκήσεις σου, τα αναγνώσματά σου και θα διαπιστώσεις ότι μόνον έτσι γίνονται οι άνθρωποι Ελεύθεροι".


  • Αντώνης Κεραμιδάς
  • O Αντώνης Κεραμιδάς είναι φωτογράφος χορού και γυμναστικής, πρώην αθλητής και ομοσπονδιακός προπονητής Ενόργανης Γυμναστικής ανδρών, εκπαιδευτικός Φυσικής Αγωγής και κάτοχος μεταπτυχιακού διπλώματος στη Διοίκηση Επιχειρήσεων (ΜΒΑ). Αρθρογραφεί και σχολιάζει πάνω σε θέματα που άπτονται της εξέλιξης της Γυμναστικής σε τεχνικό και διοικητικό επίπεδο.

adonis dance art banner