•  

Οι αγώνες προετοιμασίας ως βατήρας για το άλμα της επιτυχίας στον τελικό στόχο

Ενόργανη γυμναστικήΤου Θανάση Κοσμίδη:

Μια σημαντική παράμετρος που μπορεί να καθορίσει το αποτέλεσμα στον τελικό στοχικό αγώνα ενός αθλητή που ασχολείται με τον πρωταθλητισμό είναι οι αγώνες προετοιμασίας.

Αγώνες προετοιμασίας είναι όλοι εκείνοι οι μικροί ή μεγάλοι αγώνες που προηγούνται ενός Ευρωπαϊκού, Παγκόσμιου η Ολυμπιακού πρωταθλήματος στο εκάστοτε άθλημα. Στον ετήσιο προγραμματισμό θα πρέπει ο αθλητής με τον προπονητή του να βρουν, τόσο ημερολογιακά (δηλαδή το πότε) όσο και ποιοτικά (δηλαδή το επίπεδο) εκείνων των αγώνων που θα λειτουργήσουν ως αγώνες προετοιμασίας. Η συμμετοχή του αθλητή σε τουλάχιστον 3 με 4 αγώνες πριν τον στοχικό κρίνεται απαραίτητη για πολλούς και διαφόρους λόγους.

• Στην κορυφή του προβλήματος θα μπορούσαμε να βάλουμε την διαχείριση του άγχους. Το προαγωνιστικό άγχος ή αλλιώς το άγχος πριν τον αγώνα είναι μία από τις σημαντικότερες ψυχολογικές παραμέτρους που επηρεάζουν την έκβαση ενός αποτελέσματος. Το άγχος είναι το συναίσθημα που προκύπτει ως αντίδραση στον τρόπο που ερμηνεύουμε και αξιολογούμε μια κατάσταση π.χ αγώνας. Ο αθλητής μπαίνει σε μια κατάσταση stress την οποία αντιλαμβάνεται ως επικίνδυνη , αρνητική, δύσκολη, η θετικά προκλητική και βιώνει αντίστοιχα, distress , eustress ή neustress ( 3 διαφορετικοί τύποι άγχους – stress)
• Οι πραγματικές συνθήκες που βιώνει ο αθλητής μέσα από ένα αγώνα δεν μπορούν σε καμιά περίπτωση να προσομοιωθούν με τις συνθήκες του δικού του χώρου, του γυμναστηρίου του. Όσο και καλά να είναι ¨στημένο ¨ ένα μοντελικό τεστ δεν μπορεί σε καμιά περίπτωση να αντικαταστήσει τις πραγματικές συνθήκες.Η οικειότητα που νιώθει ο αθλητής στον δικό του χώρο, με τα δικά του όργανα παύει να υφίσταται όταν πλέον βρεθεί σε συνθήκες πραγματικού αγώνα. Οι διαφορές είναι τεράστιες:

  1. Στον αγώνα θα βρεθεί σε μεγαλύτερο χώρο
  2. Οι μετακινήσεις θα είναι διαφορετικές
  3. Η πίεση του χρόνου θα δρα ανασταλτικά στην ηρεμία και αυτοσυγκέντρωση του αθλητή
  4. Οι χώροι προθέρμανσης είναι μια άλλη πραγματικότητα και ένα καινούργιο δεδομένο που συνήθως δεν υπάρχει στον οικείο χώρο του αθλητή
  5. Η πίεση της παρουσίας του κόσμου με τις φωνές επιδοκιμασίας ή αποδοκιμασίας παίζουν τον δικό τους ρόλο στην αυτοσυγκέντρωση του διαγωνιζόμενου
  6. Η ποιότητα των οργάνων , οι συνθήκες θερμοκρασίας , η φωτεινότητα του χώρου, η διαρρύθμιση του χώρου ακόμα και ο χώρος των αποδυτηρίων οριοθετούν την κατάσταση που καλείται να διαχειριστεί ο αθλητής

Τίποτα απ΄όλα τα παραπάνω δεν μπορεί να εξομοιωθεί – αντικατασταθεί μέσα στον δικό του χώρο άθλησης

• Ο χώρος διαμονής ( ξενοδοχείο-ξενώνες) που είναι διαφορετικός από το οικείο περιβάλλον του αθλητή ( σπίτι του) πολλές φορές λειτουργεί ανασταλτικά στην απόδοση του αθλητή
• Οι μετακινήσεις και η τήρηση του ωραρίου προσέλευσης στον αγωνιστικό χώρο δημιουργούν επιπλέον συνθήκες stress που χρειάζονται ξεχωριστή διαχείριση
• Οι κανόνες που θέτει η εκάστοτε διοργανώτρια αρχή θα πρέπει να τηρούνται ευλαβικά και συγχρόνως δημιουργούν νέα δεδομένα στην ψυχοσύνθεση του διαγωνιζόμενου
• Η παρουσία αθλητών από την ίδια ομάδα ή ανταγωνιστών από άλλες χώρες ή ομάδες προσθέτουν επιπλέον πίεση στο ήδη πιεστικά διαμορφωμένο περιβάλλον ενός αγώνα
• Τα "μοντελικά" τεστ που συνήθως γίνονται στους χώρους άθλησης του ασκούμενου (στο δικό του γυμναστήριο) είναι σε ευνοϊκές συνθήκες σχετικά με την κρίση του προγράμματος που πολλές φορές γίνεται είτε από τον ίδιο τον προπονητή είτε από κάποιον οικείο κριτή έχοντας πάντα την δυνατότητα της δεύτερης ευκαιρία - δοκιμής ή καμιά φορά και της τρίτης

Θα μπορούσαμε να καταγράψουμε αρκετές ακόμα διαφορές που έχει ένα τεστ μέσα στο γυμναστήριο από ένα πραγματικό αγώνα. Το σίγουρο είναι ότι μια σωστή αγωνιστική προετοιμασία θα πρέπει να περιλαμβάνει αρκετές συμμετοχές του αθλητή σε επιμέρους αγώνες, μικρότερου ή και ίδιου βεληνεκούς έτσι ώστε να ελαχιστοποιούνται και να διορθώνονται τα λάθη που θα προκύπτουν πριν τον μεγάλο στοχικό αγώνα. Ο μεγάλος αθλητής χτίζεται από μικρούς αγώνες. Είναι αυτοί οι αγώνες όπου θα "φάει αρκετές σφαλιάρες" έτσι ώστε στον στοχικό αγώνα να είναι πιο "ψημένος" και προετοιμασμένος για κάθε τι αναπάντεχο. Σημαντικό ρόλο στον παράγοντα δημοσιότητα θα παίξει η συμμετοχή σε μικρότερες διοργανώσεις πριν από ένα Ευρωπαϊκό ή Παγκόσμιο πρωτάθλημα. Οι κριτές και ο κόσμος θα γνωρίσουν τον αθλητή , θα εξοικειωθούν μαζί του, πιθανόν θα του δώσουν πληροφορίες και συμβουλές για την δυνατότητα βελτίωσης του. Ο αθλητής θα δουλέψει στον τομέα διαχείρισης της κάθε διοργάνωσης και κάθε φορά θα είναι πιο έμπειρος και πιο προετοιμασμένος. Καλύτερα να βιώσει αποτυχίες μέσα από τις επιμέρους διοργανώσεις παρά απευθείας στον μεγάλο στοχικό αγώνα.

Ας ξεφύγουμε λοιπόν από την ψευδαίσθηση ότι όλα θα πάνε καλά γιατί προετοιμάστηκα πολύ καλά στο γυμναστήριο μου. Οι συνθήκες του αγώνα κάθε φορά μας διαψεύδουν. Συμμετοχή λοιπόν και αγωνιστικό οργανόγραμμα για όλη την σεζόν με αρκετούς αγώνες μικρού ή μεγάλου βεληνεκούς για καλύτερα τελικά αποτελέσματα!


  • Θανάσης Κοσμίδης
  • Ο Θανάσης Κοσμίδης είναι πρώην αθλητής και ομοσπονδιακός προπονητής ενόργανης γυμναστικής ανδρών, εκπαιδευτικός φυσικής αγωγής με ειδικότητα στην ενόργανη γυμναστική και ασχολείται με την ενόργανη του crossfit σε επίπεδο εκπαίδευσης και προετοιμασίας αθλητών υψηλού επιπέδου. Συνεργάζεται με το gymnanst.gr από το 2015 αρθογραφώντας και σχολιάζοντας θέματα της ενόργανης γυμναστικής

Συμπληρώστε να λαμβάνετε News letter