•  

Απλός οδηγός προσέλκυσης της γυμναστικής χορηγίας (sponsorship)

Του Αντώνη Κεραμιδά:

Έχει γίνει κατανοητό σε όλους τους ανθρώπους που ασχολούνται τον αθλητισμό, ότι η κρατική χρηματοδότηση προς τις αθλητικές ομοσπονδίες και τα σωματεία έχουν περιοριστεί σε σημαντικό βαθμό, σε σημείο να διακυβεύεται ακόμη και η ύπαρξή τους.

Η Γυμναστική ως μέρος της κοινωνίας που βιώνει αυτές τις αλλαγές δεν θα μπορούσε να αποτελέσει εξαίρεση του προβλήματος, και ούτε όμως να αποτάξει τις εσωστρέφειες και τα κακώς κείμενα που παρατηρούνται σε μια ανοργάνωτη χώρα όπως η δική μας.

Χορηγίες (sponsorship)
Μια συνήθης πρακτική στα σωματεία προκειμένου να μπορέσουν να στηριχθούν οικονομικά και ανεξάρτητα από το μέγεθος της χρηματοδότησης που λαμβάνουν από το κράτος είναι η εύρεση χορηγών. Οι εταιρίες σήμερα αναζητούν την χορηγία ιδίως μέσα στον αθλητικό κόσμο, προσπαθώντας να διεισδύσουν στη συνείδηση των πελατών τους θέλοντας να αναδείξουν ένα κοινωνικό προφίλ και αποσκοπώντας να κερδίσουν ακόμη περισσότερους πελάτες που βρίσκονται στο target group τους. Στην ουσία, οι εταιρίες δεν είναι φιλανθρωπικά ιδρύματα ούτε «κόπτονται» πολλές φορές για τον αθλητισμό. Την εικόνα τους φροντίζουν, να διαφημιστούν θέλουν μέσα από ένα καθαρό και αγνό άθλημα που είναι αγαπητό στην κοινωνία, που έχει «πέραση» και βρίσκεται στην επικαιρότητα. Αυτός είναι και ο λόγος που μέσα στον στρατηγικό σχεδιασμό των επιχειρήσεων περιλαμβάνεται η στόχευση σε αθλητές και αθλήτριες με μεγάλη αναγνωρισιμότητα και με πολλές πρόσφατες επιτυχίες. Ιδίως σήμερα με την ιλιγιώδη επέκταση των social media, η έμμεση διαφήμιση των χορηγών μέσα από την παρουσία των χορηγούμενων είναι τεράστια.

Εύρεση Χορηγού
Το μεγάλο πρόβλημα με τα σωματεία είναι ότι αδυνατούν να αντιληφθούν τις αλλαγές του κοινωνικού– οικονομικού – αθλητικού περιβάλλοντος ενώ το ίδιο το περιβάλλον αλλάζει δραματικά. Η απουσία θεσμικής στήριξης (εκπαίδευση και οικονομική στήριξη), συντηρεί την έλλειψη γνώσης των μελών - γονέων. Ο κάθε σχεδιασμός προς εύρεση χορηγού απαιτεί (την αυτονόητη) γνώση της επιστήμης του marketing κάτι το οποίο θεωρείται «πολυτέλεια» σήμερα. Όπως και να χει, υπάρχουν κάποια βασικά δεδομένα που πρέπει να καταγράψει το σωματείο ώστε στη συνέχεια να σχεδιάσει τα πρώτα βήματα προσέγγισης των χορηγών, μέσα στα οποία θα αναλύεται και θα αναδεικνύεται η σημαντικότητα του εγχειρήματος, όπως:

• Ποιος ο αριθμός του αγωνιστικού αθλητικού δυναμικού που διαθέτει το σωματείο;
• Πόσα αγόρια και πόσα κορίτσια;
• Πόσα μη αγνωστικά τμήματα υπάρχουν;
• Πόσοι αθλητές παρουσιάζονται (αγωνίζονται) σε επίσημους αγώνες;
• Υπάρχουν αθλητές/τριες με μεγάλες διακρίσεις;
• Πόσες και τι είδους επιτυχίες (μετάλλια) υπάρχουν;
• Ποια η συχνότητα παρουσίας του σωματείου σε επίσημους αγώνες; (καλεντάρι).
• Ποιος ο αριθμός (αν υπάρχουν στατιστικά ή κατά προσέγγιση) του κόσμου που παρακολουθεί τους επίσημους αγώνες;
• Ποια είναι τα ποιοτικά χαρακτηριστικά του κόσμου που παρακολουθεί τους αγώνες; (γονείς, φίλοι, φύλλο, ηλικία κλπ).
• Ποια η συνήθης τοποθεσία τέλεσης των αγώνων όπου συμμετέχει το σωματείο;
• Τι «mediaκό» υλικό (φωτογραφίες – βίντεο) υπάρχει που να αποδεικνύει κάποια από τα παραπάνω;

Τα παραδείγματα αυτά δεν αρκούν από μόνα τους για να πείσουν τον υποψήφιο χορηγό εάν πρώτα το σωματείο δεν διαθέτει τους απαραίτητους - μοντέρνους τρόπους ανάδειξης της χορηγίας όπως:

• Καλοσχεδιασμένος δικτυακός τόπος του σωματείου στον οποίο θα δεσπόζει ο χορηγός (ή οι χορηγοί) σε εμφανές σημείο (ψηφιακό banner)
• Εμφάνιση του χορηγού στα news letter μέσω μαζικών e-mail του σωματείου
• Αναγραφή του χορηγού του πάνω σε κάθε είδους πόστερ, προσκλήσεις και φυλλάδια
• Συμμετοχή του χορηγού σε πιθανές κοινωνικές δράσεις του σωματείου
• Πιθανή δυνατότητα διαφημιστικού banner στον χώρο προπόνησης, τέλεσης των αγώνων και στη κερκίδα
• Δυνατότητα εξέχοντος ρόλου και συμμετοχή του χορηγού σε τελετές και ανεπίσημους αγώνες ή διάφορες επιδείξεις (ανάδειξη προϊόντος)

Όλα τα παραπάνω χρειάζεται να αναπροσαρμόζονται με βάση το είδος της χορηγίας που θέλουμε να προσελκύσουμε και να ελέγχονται από έναν άνθρωπο που θα έχει οριστεί για τον ρόλο αυτό διαθέτοντας τις σχετικές γνώσεις και ικανότητες ώστε να μπορεί:

1. Να διεξάγει έρευνα για υποψήφιους χορηγούς πάνω στις ανάγκες του σωματείου
2. Να επικοινωνεί με τους υπευθύνους των χορηγιών της κάθε εταιρίας
3. Να έχει την ικανότητα σύνταξης ολοκληρωμένης πρότασης χορηγίας
4. Να έχει την ικανότητα παρουσίασης της πρότασης χορηγίας

To «μυστικό» για μια πετυχημένη χορηγία είναι το σωστό timing και η ικανότητα ανάδειξης των θετικών χαρακτηριστικών του φορέα που εκπροσωπούμε. Όσο πιο διάσημο είναι το σωματείο και οι αθλητές/τριές του, τόσο περισσότερο ελκυστικό θα είναι.

Σημαντικό: Είναι καιρός τα σωματεία να πάψουν να χρησιμοποιούν παρωχημένους όρους όταν αναφέρονται σε μη αγωνιστικά τμήματα. Αποβάλετε τη λέξη «μαζικά» τμήματα ή «μαζική γυμναστική» από το αθλητικό λεξιλόγιό σας και χρησιμοποιείστε κάτι πιο μοντέρνο και πιο ελκυστικό προς στους χορηγούς αλλά και τους υποψήφιους γονείς που θέλουν να εντάξουν τα παιδιά τους. Δοκιμάστε το «Ακαδημία γυμναστικής ......», «Σχολή Γυμναστικής .....» ή και ακόμη «Σπουδαστήριο Γυμναστικής ....». Να θυμάστε ότι η καινοτομία είναι αυτή που κάνει τη διαφορά διότι δείχνει τη ποιότητα σκέψης του σωματείου.

Χορηγία σε αθλητικές Ομοσπονδίες
Παρόμοια πράγματα ισχύουν για την προσέλκυση χορηγιών σε επίπεδο ομοσπονδιών. Όσο πιο «διάσημη» και πιο δημοφιλής είναι μια ομοσπονδία και οι αθλητές της, τόσο περισσότερο θα θέλουν να επενδύσουν σ΄αυτήν. Όσο περισσότερη ποιότητα δώσουμε στην ανάδειξη των επιτυχιών μας, τόσο περισσότερο θα γινόμαστε ελκυστικοί προς τους χορηγούς. Και εδώ θέλει προσοχή. Συνήθως οι υψηλού επιπέδου αθλητές/τριες μιας ομοσπονδίας (Ολυμπιονίκες – Παγκόσμιοι πρωταθλητές), χορηγούνται σε προσωπικό επίπεδο και σε κάθε ευκαιρία δημόσιας εμφάνισής τους στα ΜΜΕ, εκθειάζουν κυρίως τους χορηγούς τους για την «πολύτιμη βοήθειά τους», χωρίς να σημαίνει αυτό ότι δεν αναγνωρίζουν (σε όποιον βαθμό), τη βοήθεια της Ομοσπονδίας τους. Απλά, ΕΝΑΣ "χρειάζεται" να φαίνεται ως υποστηρικτής, και συνήθως, είναι αυτός που δίνει τα περισσότερα χρήματα. Η εκ των πραγμάτων περιθωριοποίηση του ρόλου της ομοσπονδίας σε αυτό το σημείο, έχει άμεσο αντίκτυπο στα «αυτιά» των μεγαλοεταιριών που παρακολουθούν και ψάχνουν την «ευκαιρία» να επενδύσουν. Μπορεί δηλαδή μια ομοσπονδία να μη πιέζεται πρωτίστως, για την οικονομική στήριξη των πρωτοκλασάτων αθλητών/τριών της (μιας και αυτοί/ες "στηρίζονται" οικονομικά αλλού), αλλά αυτό, έχει και το τίμημά του που συνήθως (και λανθασμένα) δεν λαμβάνεται αρχικά υπόψη. Το "λαμβάνει" όμως η Γενική Γραμματεία Αθλητισμού η οποία δεν ...βιάζεται να αποδώσει των οφειλόμενη επί-χορηγία, αφού γνωρίζει πως, αυτοί που «πρέπει» να λάβουν, ήδη λαμβάνουν από «αλλού». Αυτή είναι η μεγάλη αλήθεια.

Εικόνα - επικοινωνία
Σήμερα, επειδή η διάχυση της πληροφορίας (αγώνες - εσωτερικοί - διεθνείς, εκδηλώσεις, κλπ δραστηριότητες) έχει τρομερή δύναμη, οι εταιρίες λαμβάνουν πολύ σοβαρά υπόψη τον τρόπο που ένας φορέας και ιδίως μια Ομοσπονδία επιλέγει να μεταδώσει- παρουσιάσει-διαφημίσει το αθλητικό του δυναμικό αλλά και τον κόσμο ("πελατεία") που παρακολουθεί και ακολουθεί το αγαπημένο του άθλημα. Φωτογραφίες υψηλής ανάλυσης από τους πρωταγωνιστές αθλητές, ομάδες αθλητών, προπονητών αλλά και πανοραμικές φωτογραφίες στις οποίες θα καταγράφεται το πλήθος του κόσμου που παρακολουθεί (αυτό κυρίως ενδιαφέρει). Καταγραφή δηλαδή των γυμναστικών δραστηριοτήτων σ΄ένα ειδικό χαρτοφυλάκιο στο οποίο θα συλλέγονται σε υψηλή ποιότητα όλα τα «mediaκά» δεδομένα που πιθανόν να χρειαστούν να συμπεριληφθούν στο φάκελο χορηγίας. Αν μια ομοσπονδία επιλέξει να φωτογραφίζει και να βιντεογραφεί με κινητό τηλέφωνο τους πιο σημαντικούς αγώνες του αγωνιστικού ημερολογίου, αντιλαμβάνεστε το επίπεδο αντιμετώπισης από πιθανό υποψήφιο χορηγό.

Ένα μικρό παράδειγμα συλλεκτικής στρατηγικής φωτογραφίας για το φάκελο χορηγίας. Μια διεθνής αθλήτρια να παρακολουθείται από πλήθος κόσμου μέσα σε περιβάλλον αγώνα!

Σημαντικό: Η ύπαρξη και η δράση συνδέσμων προπονητών αλλά και κριτών, εκλεγμένα σώματα δηλαδή με σφραγίδες και δικαστικές αποφάσεις, παίζουν πολύ σημαντικό ρόλο μέσα στην διάρθρωση της ομοσπονδίας και βοηθούν στη μεταφορά πληροφορίας του αθλήματος σε κάθε κατεύθυνση. Εσωτερικά σεμινάρια, δικτυακοί τόποι , βιβλιοθήκες σε ειδικούς χώρους στα γυμναστήρια αλλά και ψηφιακές βάσεις δεδομένων με ηλεκτρονικές βιβλιοθήκες. Όλο αυτό το δίκτυο ενεργειών, με τη παράλληλη δράση της Ομοσπονδίας δημιουργεί συνθήκες διάδοσης του έργου της προς τα «έξω» (κινητικότητα) και αυξάνει σημαντικά τις πιθανότητες συνεργασίας με απλούς και μέγα χορηγούς. Η αδράνεια, η εσωστρέφεια και η προσωποκεντρική μορφή διοίκησης των οργανισμών πάντα θα αποτελούν τροχοπέδη στην ανάδειξη του έργου. 

Ένα λαμπρό παράδειγμα σχεδιασμού, οργάνωσης και ουσιαστικής δράσης αποτελεί ο θεσμός του COSMOGYM. Γραφείο τύπου υψηλών προδιαγραφών με διείσδυση σε αλυσιδωτά γνωστά έντυπα και ψηφιακά ΜΜΕ, Πανεπιστημιακές επιτροπές από σεβάσμια άτομα του χώρου της γυμναστικής, τμήμα μάρκετινγκ με αναλυτική δομή δράσης εύρεσης χορηγών, επικοινωνιακές χορηγίες με δικτυακά μέσα σχετικά με τη γυμναστική και όχι μόνον, συνεργασία με web tv και press conference όλων των εμπλεκομένων. Και όλα αυτά με απλή θέληση, ανοιχτό μυαλό και εναρμόνιση με αυτό που απαιτεί η σύγχρονη γυμναστική. Και ας μην έχει τον "παραδοσιακό" αγωνιστικό χαρακτήρα που έχουν τα γνωστά Ολυμπιακά αθλήματα.

Εν κατακλείδι: Όσο απομακρυνόμαστε χρονικά από οποιαδήποτε μεγάλη επιτυχία, τόσο θα απομακρύνονται οι πιθανότητες σοβαρού χορηγού και είναι λογικό. Η «χρυσή ευκαιρία» βρίσκεται πάντα στην κατάλληλη «χρυσή στιγμή» του Ολυμπιακού μεταλλίου (το timing που λέγαμε).


  • Αντώνης Κεραμιδάς
  • O Αντώνης Κεραμιδάς είναι φωτογράφος χορού και γυμναστικής, πρώην αθλητής και ομοσπονδιακός προπονητής Ενόργανης Γυμναστικής ανδρών, εκπαιδευτικός Φυσικής Αγωγής και κάτοχος μεταπτυχιακού διπλώματος στη Διοίκηση Επιχειρήσεων (ΜΒΑ). Αρθρογραφεί και σχολιάζει πάνω σε θέματα που άπτονται της εξέλιξης της Γυμναστικής σε τεχνικό και διοικητικό επίπεδο.

Συμπληρώστε να λαμβάνετε News letter