•  

Απλός οδηγός προσέλκυσης της γυμναστικής χορηγίας (sponsorship)

Του Αντώνη Κεραμιδά:

Έχει γίνει κατανοητό σε όλους τους ανθρώπους που ασχολούνται τον αθλητισμό, ότι η κρατική χρηματοδότηση προς τις αθλητικές ομοσπονδίες και τα σωματεία έχουν περιοριστεί σε σημαντικό βαθμό, σε σημείο να διακυβεύεται ακόμη και η ύπαρξή τους.

Η Γυμναστική ως μέρος της κοινωνίας που βιώνει αυτές τις αλλαγές δεν θα μπορούσε να αποτελέσει εξαίρεση του προβλήματος, και ούτε όμως να αποτάξει τις εσωστρέφειες και τα κακώς κείμενα που παρατηρούνται σε μια ανοργάνωτη χώρα όπως η δική μας. Οι Χορηγίες (sponsorship) θα μπορούσαν να δώσουν μια λύση.

Χορηγίες (sponsorship)
Μια συνήθης πρακτική στα σωματεία αλλά και τις ομοσπονδίες προκειμένου να μπορέσουν να στηριχθούν οικονομικά και ανεξάρτητα από το μέγεθος της χρηματοδότησης που λαμβάνουν από το κράτος είναι η εύρεση χορηγών. Οι εταιρίες σήμερα αναζητούν την χορηγία ιδίως μέσα στον αθλητικό κόσμο, προσπαθώντας να διεισδύσουν στη συνείδηση των πελατών τους θέλοντας να αναδείξουν ένα κοινωνικό προφίλ και αποσκοπώντας να κερδίσουν ακόμη περισσότερους πελάτες που βρίσκονται στο target group τους. Στην ουσία, οι εταιρίες δεν είναι φιλανθρωπικά ιδρύματα ούτε «κόπτονται» πολλές φορές για τον αθλητισμό. Την εικόνα τους φροντίζουν, να διαφημιστούν θέλουν μέσα από ένα καθαρό και αγνό άθλημα που είναι αγαπητό στην κοινωνία, που έχει «πέραση» και βρίσκεται στην επικαιρότητα. Αυτός είναι και ο λόγος που μέσα στον στρατηγικό σχεδιασμό των επιχειρήσεων περιλαμβάνεται η στόχευση σε αθλητές και αθλήτριες με μεγάλη αναγνωρισιμότητα και με πολλές πρόσφατες επιτυχίες. Ιδίως σήμερα με την ιλιγγιώδη επέκταση των social media, η έμμεση διαφήμιση των χορηγών μέσα από την παρουσία των χορηγούμενων είναι τεράστια.

Εύρεση Χορηγού
Το μεγάλο πρόβλημα με τα σωματεία είναι ότι αδυνατούν να αντιληφθούν τις αλλαγές του κοινωνικού– οικονομικού – αθλητικού περιβάλλοντος ενώ το ίδιο το περιβάλλον αλλάζει δραματικά. Ο κάθε σχεδιασμός προς εύρεση χορηγού απαιτεί (την αυτονόητη) γνώση της επιστήμης του marketing κάτι το οποίο θεωρείται «πολυτέλεια» σήμερα. Όπως και να χει, υπάρχουν κάποια βασικά δεδομένα που πρέπει να καταγράψει το σωματείο ώστε στη συνέχεια να σχεδιάσει τα πρώτα βήματα προσέγγισης των χορηγών, μέσα στα οποία θα αναλύεται και θα αναδεικνύεται η σημαντικότητα του εγχειρήματος, όπως:

• Ποιος ο αριθμός του αγωνιστικού αθλητικού δυναμικού που διαθέτει το σωματείο;
• Πόσα αγόρια και πόσα κορίτσια;
• Πόσα μη αγωνιστικά τμήματα υπάρχουν;
• Πόσοι αθλητές παρουσιάζονται (αγωνίζονται) σε επίσημους αγώνες;
• Υπάρχουν αθλητές/τριες με μεγάλες διακρίσεις;
• Πόσες και τι είδους επιτυχίες (μετάλλια) υπάρχουν;
• Ποια η συχνότητα παρουσίας του σωματείου σε επίσημους αγώνες; (καλεντάρι).
• Ποιος ο αριθμός (αν υπάρχουν στατιστικά ή κατά προσέγγιση) του κόσμου που παρακολουθεί τους επίσημους αγώνες;
• Ποια είναι τα ποιοτικά χαρακτηριστικά του κόσμου που παρακολουθεί τους αγώνες; (γονείς, φίλοι, φύλλο, ηλικία κλπ).
• Ποια η συνήθης τοποθεσία τέλεσης των αγώνων όπου συμμετέχει το σωματείο;
• Τι «mediaκό» υλικό (φωτογραφίες – βίντεο) υπάρχει που να αποδεικνύει κάποια από τα παραπάνω;

Τα παραδείγματα αυτά δεν αρκούν από μόνα τους για να πείσουν τον υποψήφιο χορηγό εάν πρώτα το σωματείο δεν διαθέτει τους απαραίτητους τρόπους ανάδειξης της χορηγίας όπως:

• Καλοσχεδιασμένος δικτυακός τόπος του σωματείου στον οποίο θα δεσπόζει ο χορηγός (ή οι χορηγοί) σε εμφανές σημείο (ψηφιακό banner)
• Εμφάνιση του χορηγού στα news letter μέσω μαζικών e-mail του σωματείου
• Αναγραφή του χορηγού του πάνω σε κάθε είδους πόστερ, προσκλήσεις και φυλλάδια
• Συμμετοχή του χορηγού σε πιθανές κοινωνικές δράσεις του σωματείου
• Πιθανή δυνατότητα διαφημιστικού banner στον χώρο προπόνησης, τέλεσης των αγώνων και στη κερκίδα
• Δυνατότητα εξέχοντος ρόλου και συμμετοχή του χορηγού σε τελετές και ανεπίσημους αγώνες ή διάφορες επιδείξεις (ανάδειξη προϊόντος)

Όλα τα παραπάνω χρειάζεται να αναπροσαρμόζονται με βάση το είδος της χορηγίας που θέλουμε να προσελκύσουμε και να ελέγχονται από ανθρώπους που διαθέτουν τις σχετικές γνώσεις και ικανότητες ώστε να μπορουν:

1. Να διεξάγουν έρευνα για υποψήφιους χορηγούς πάνω στις ανάγκες του σωματείου
2. Να επικοινωνούν με τους υπευθύνους των χορηγιών της κάθε εταιρίας
3. Να έχεουν την ικανότητα σύνταξης ολοκληρωμένης πρότασης χορηγίας
4. Να έχουν την ικανότητα παρουσίασης της πρότασης χορηγίας

To «μυστικό» για μια πετυχημένη χορηγία είναι το σωστό timing και η ικανότητα ανάδειξης των θετικών χαρακτηριστικών του φορέα που εκπροσωπούμε. Όσο πιο διάσημο είναι το σωματείο και οι αθλητές/τριές του,  όσο περισσόρεο δραστήριο φαίνεται προς "τα έξω" τόσο περισσότερο ελκυστικό θα είναι.

Σημαντικό: Είναι καιρός τα σωματεία να πάψουν να χρησιμοποιούν παρωχημένους όρους όταν αναφέρονται σε μη αγωνιστικά τμήματα. Αποβάλετε τη λέξη «μαζικά» τμήματα ή «μαζική γυμναστική» από το αθλητικό λεξιλόγιό σας και χρησιμοποιείστε κάτι πιο μοντέρνο και πιο ελκυστικό προς στους χορηγούς αλλά και προς τους υποψήφιους γονείς που θέλουν να εντάξουν τα παιδιά τους. Δοκιμάστε το «Ακαδημία γυμναστικής ......», «Σχολή Γυμναστικής .....» ή και ακόμη «Σπουδαστήριο Γυμναστικής ....». Να θυμάστε ότι η καινοτομία είναι αυτή που κάνει τη διαφορά διότι δείχνει τη ποιότητα σκέψης του σωματείου.

Εικόνα - επικοινωνία

Σήμερα, επειδή η διάχυση της πληροφορίας (αγώνες - εσωτερικοί - διεθνείς, εκδηλώσεις, κλπ δραστηριότητες) έχει τρομερή δύναμη, οι εταιρίες λαμβάνουν πολύ σοβαρά υπόψη τον τρόπο που ένας φορέας επιλέγει να μεταδώσει - παρουσιάσει - διαφημίσει το αθλητικό του δυναμικό αλλά και τον κόσμο ("πελατεία") που παρακολουθεί και ακολουθεί το αγαπημένο του άθλημα. Φωτογραφίες υψηλής ανάλυσης από τους πρωταγωνιστές αθλητές, ομάδες αθλητών, προπονητών αλλά και πανοραμικές φωτογραφίες στις οποίες θα καταγράφεται το πλήθος του κόσμου που παρακολουθεί (αυτό κυρίως ενδιαφέρει). Καταγραφή δηλαδή των γυμναστικών δραστηριοτήτων σ΄ένα ειδικό χαρτοφυλάκιο στο οποίο θα συλλέγονται σε υψηλή ποιότητα όλα τα «mediaκά» δεδομένα που πιθανόν να χρειαστούν να συμπεριληφθούν στο φάκελο χορηγίας. Αν ένα σωματρείο επιλέξει να φωτογραφίζει και να βιντεογραφεί με κινητό τηλέφωνο τους πιο σημαντικούς αγώνες του αγωνιστικού ημερολογίου ή ένα τουρνουά που διοργανώνει, αντιλαμβάνεστε το επίπεδο αντιμετώπισης από πιθανό υποψήφιο χορηγό.

Σε κάθε περίπτωση, η δυνατότητα μας να προσελκύσουμε χορηγούς που θα στηρίξουν την προσπάθειά μας, εξαρτάται από την ικανότητα προσαρμογής στους σύγχρονους όρους της αγοράς όπως έχουν διαμορφωθεί στον ερασιτεχνικό αθλητισμό δίχως όμως να απολέσουμε τη ουσία ύπαρξης του σωματείου.


  • Αντώνης Κεραμιδάς
  • O Αντώνης Κεραμιδάς είναι φωτογράφος χορού και γυμναστικής, πρώην αθλητής και ομοσπονδιακός προπονητής Ενόργανης Γυμναστικής ανδρών, εκπαιδευτικός Φυσικής Αγωγής και κάτοχος μεταπτυχιακού διπλώματος στη Διοίκηση Επιχειρήσεων (ΜΒΑ). Αρθρογραφεί και σχολιάζει πάνω σε θέματα που άπτονται της εξέλιξης της Γυμναστικής σε τεχνικό και διοικητικό επίπεδο.