•  

Βοηθώντας τον αθλητή μετά από μια άσχημη επίδοση

Βοηθώντας τον αθλητή μετά από μια άσχημη επίδοσηΜήπως ο αθλητής, το παιδί σας, σας μιλάει αρνητικά και μειώνει τον εαυτό του/της μετά από ένα λάθος, ή έναν αγώνα; Αν συμβαίνει αυτό, χρειάζεται να προσπαθήσεις να τον βοηθήσεις να δει την κατάσταση με ορθή σκέψη και με διαφορετική οπτική.

Το πιο εύκολο για τον «αποτυχημένο» αθλητή είναι να επικεντρωθεί στα λάθη ή στην άσχημη επίδοση του/της. Αυτές οι αρνητικές σκέψεις μπορούν να βλάψουν τον αθλητή και όλη την προσωπική του ισορροπία. Ως γονιός μπορείς να συζητήσεις σχετικά με την επίδοση του, αλλά πρέπει να είσαι σίγουρος ότι δεν τον πιέζεις συναισθηματικά και ότι μπορείς να βοηθήσεις να αλλάξει τον τρόπο που αντιλαμβάνεται τα πράγματα.

Πολλές φορές το παιδί μπορεί να έχει αρνητικές σκέψεις όπως: «Είμαι ο χειρότερος αθλητής» ή «Ποτέ δεν θα μπορέσω να είμαι καλή στην δοκό». Βοηθήστε τους να ξεχωρίσουν αυτή την περίσταση (του λάθους) από την γενικότερη αυτοπεποίθηση τους. Καθησύχασε τον λέγοντας ότι δεν είναι ο χειρότερος αθλητής, υπενθυμίζοντας τον πως, αν και η απόδοση του δεν ήταν η καλύτερη, πάντα οι αθλητές έχουν μια δεύτερη ευκαιρία να τα πάνε καλύτερα.

Όταν η αθλητική επίδοση στην προπόνηση και περισσότερο στον αγώνα δεν είναι καλή, ίσως αρχίσουν να σκέφτονται ότι δεν αξίζουν (οι αθλητές έχουν την τάση να προσδιορίζουν τον εαυτό τους μέσα απο τις επιδόσεις τους). Πολλές φορές αρχίσουν να αμφιβάλουν ακόμη για το «ποιοι είναι». Είναι συμαντικό για αυτούς να μπορούν να γνωρίζουν ποιοι είναι και τι αξίζουν ως άνθρωποι και προσωπικότητες ξέχωρα από τις επιδόσεις τους.

Χρειάζεται ως γονείς να τονίζετε στα παιδιά ότι εκτός από αθλητές είναι αξιόλογοι και ως άτομα. Είναι σημαντικό να συμπάσχετε (αλλά και να το δείχνετε) μαζί τους. Σταματήσετε να τους μιλάτε για τα λάθη τους. Είναι λογικό να αισθάνονται άσχημα και να στεναχωριούνται για μια άσχημη απόδοση αλλά δεν πρέπει να πιέζονται συναισθηματικά με αρνητικά αισθήματα. Ήταν απλά ένας αγώνας και θα υπάρξουν και άλλες ευκαιρίες για καλύτερες επιδόσεις.
Θα ήταν πού χρήσιμο ως μέσον βοήθειας να συζητάτε τι είναι αυτό που τον/την αναστάτωσε περισσότερο. Ήταν μια συγκεκριμένη άσκηση ή γενικά όλο το πρόγραμμα σε ένα όργανο;

Συζητώντας το θέμα σε αυτή τη βάση πιθανόν να βοηθήσετε. Πιθανόν να τους δώσετε κίνητρο για τους επόμενους αγώνες. Γνωρίζοντας και κατανοώντας (κυρίως) τις ελλείψεις τους μπορείτε να τους βοθήσετε να ξεπεράσουν το πρόβλημα με την σωστή προπόνηση αλλά και ορθή σκέψη. Ως γονείς είναι σημαντικό να ενθαρρύνετε και να βοηθάτε τα παιδιά όταν υπάρχουν ξεσπάσματα αρνητικών σκέψεων μετά από τέτοιες καταστάσεις. Βοηθήστε τους δίχως να τους πιέζετε να επικεντρωθούν στις επιτυχίες και όχι στα λάθη ωθώντας τους παράλληλα να αισθάνονται πολύτιμοι και οτι τους κατανοείτε.

Πηγή: Wendy Bruce & Patrick Cohn, μετάφραση για το gymnast.gr, Φένια Τσακιρίδου